Verslavingen en stoppen met .......

   

Boeken over verslaving en stoppen met roken; gokverslaving

te koop op bol.com, klik op de links (cover)
Titel Recensie
In De verslaving voorbij komen alle eigentijdse vormen van verslaving of dwangmatigheid aan bod:
  • drugs- en medicijnverslavingen
  • alcohol- en rookverslaving
  • eet- en gokverslaving
  • seks- en relatieverslaving
  • diverse dwangmatigheden

Jan Geurtz verklaart ze op een verrassende wijze, en toont vervolgens een verbluffend simpele uitweg uit de gevangenis van verslaving en dwangmatigheid. Deze methode is in principe voor iedereen toepasbaar en helpt mensen daadwerkelijk een einde aan hun verslaving te maken!

Familieleden van verslaafden kunnen door dit boek geïnspireerd worden om op een andere manier met de verslaafde om te gaan, die minder belastend is voor henzelf en voor de verslaafde meer uitzicht biedt op verandering.

Ook de verslavings-hulpverlener kan nieuwe inzichten opdoen die zijn behandeling succesvoller maken.

   

Zijn vriendin wilde niet met Volkskrant-journalist Caspar Janssen samenwonen omdat hij rookte; zij kregen een kind, en weer was het roken een obstakel. In Zak tabak het verhaal van Janssens gevecht met een verslaving.

     

Preventie strekt zich uit tot de (geestelijke en lichamelijke) gezondheidszorg, welzijnswerk, het onderwijs of de arbeid. De gedachte dat preventie van psychische of verslavingsproblematiek beter is dan het genezen of bestrijden daarvan is niet nieuw. Tot voor kort kon men echter moeilijk hard maken dat preventieprogramma´s een (duurzaam) effect hadden.

Dit handboek biedt wetenschappelijk ondersteunde en in de praktijk getoetste referentiekaders aan professionals die betrokken zijn bij de uitvoering van preventieprogramma´s vanuit de geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg. Het boek beschrijft de grondslagen en de uitgangspunten van het vak ´preventie´. Verder gaat het, aan de hand van een aantal voorbeelden, in op de manier waarop we effectieve preventieprogramma´s in praktijk kunnen brengen. De preventie heeft zowel betrekking op psychische problematiek, problematisch gedrag als op verslavingsproblemen.

   
In het eerste deel van dit boek verkent de auteur, hoogleraar politieke theorieen, in elf essays de typische situaties van niet-weten-te-stoppen. Hij gaat daarin na hoe mensen hun 'toch niet stoppen' organiseren, hoe ze zichzelf en anderen misleiden en klem houden. Het gaat dan om het stoppen met bijvoorbeeld roken, een relatie, werk. In de daaropvolgende hoofdstukken worden de gemeenschappelijke aspecten van deze (niet kunnen) stoppen-situaties geanalyseerd. Dit is dus geen boekje met nuttige 'how-to-stop'-tips en het is ook niet bedoeld als handleiding bij het oplossen van problemen met stoppen. Niet altijd eenvoudig in taalgebruik, maar desondanks een boeiend boek waar men bij het lezen veel van zichzelf in zal herkennen.
 

Stoppen met roken

 
Roken is een fuik waar je, meestal als jongere, nietsvermoedend in zwemt. Te laat merk je dat je niet meer terug kunt. Allen Carr laat zien hoe die fuik in elkaar zit, zodat je er moeiteloos weer uit kunt zwemmen. Allen Carr gebruikt geen trucjes of hulpmiddelen. Hij ontrafelt slechts haarfijn de mechanismen die een roker doen roken. Wie dat eenmaal doorziet, merkt dat stoppen met roken heel eenvoudig is, vanaf de eerste dag. Een unieke methode- geen afschrikwekkende plaatjes en praatjes -geen gewichtstoename -uw geestelijke afhankelijkheid verdwijnt terwijl u leest- geen noemenswaardige onthoudingsverschijnselen
   

Wil je stoppen met roken, maar lijkt het je lastig? Was je gestopt, maar ben je weer begonnen? Ben je nog niet gestopt omdat een leven zonder sigaret nog ondenkbaar is? Volg dan de Moos-methode.

Het is de eerste en enige methode waarbij je niet direct stopt met roken maar langzaam afbouwt volgens een persoonlijk schema.

Volg je de Moos-methode dan heb je geen ontwenningsverschijnselen, geen gewichtstoename, geen gevecht tegen onbedwingbare rookneigingen, geen sikkeneurigheid. Alleen een gevoel van trots en triomf: `ik beheers de sigaret in plaats van de sigaret mij. De Moos-methode gaat er van uit dat er verschillende sigaretten zijn, verschillende redenen waarom je rookt. En gedurende het afbouwen, ontdek je van elk type sigaret de beste manier om `m te elimineren. De rode draad is de ontdekking dat al die noodzakelijke sigaretten helemaal niet zo noodzakelijk zijn. En het ei van Columbus is dat je die ontdekking doet terwijl je nog rookt. Daarom gebeurt er iets heel bijzonders: je mag nog steeds roken, altijd, overal, wanneer je maar wilt, maar je hoeft gewoon niet meer. En dan heb je je wens, je doel bereikt. De Moos-methode is ontdekt en beproefd door journaliste Annemarie de Raadt en is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

   
Klaar om rookvrij te zijn? Deze vriendelijke, praktische gids loodst je stap voor stap door het hele proces van stoppen met roken heen - van het begrijpen van je verslaving en het verminderen van je wens om te roken tot het weerstaan van verleidingen en omgaan met terugvallen. Je leert de verschillende medische stophulpmiddelen en alternatieve behandelmethoden kennen en zult programma's vinden die je op lange termijn kunnen ondersteunen.
   

Bij de 'opluchting-methode' gaat het er niet alleen om te weten, maar ook om te voelen dat je het roken niet meer nodig hebt. De methode zorgt ervoor dat je in één dag volledig bevrijd bent van het roken, zonder ontwennings­verschijnselen of noemenswaardige gewichtstoename.

De opluchting, een unieke methode die je in één dag van het roken afhelpt:

  • Zonder ontwenningsellende
  • Nauwelijks gewichtstoename
  • Zonder enige vorm van dwang of zelfdiscipline
  • Gaat veel verder dan alle bestaande methoden
  • Succes reeds uitgebreid aangetoond
  • Werkt niet alleen via 'weten' maar ook via 'voelen'
  • Gebaseerd op liefde en zelfrespect
  • Tijdens het stoppen mag je blijven roken!
  • Apart hoofdstuk over soft- en andere drugs
  • Helder als een kookboek, spannend als een detective, aangrijpend als een roman
  • Ook voor ex-rokers die het roken nog steeds missen
   

Gokverslaving

 
   
Gokken hoort bij het leven. Er zijn nogal wat beslissingen die we moeten nemen zonder tevoren de uitkomst te kennen, zoals het veranderen van baan, het kopen van een huis, het aangaan van een relatie, Veel mensen houden van het gevoel van opwinding en sensatie dat gokken hun bezorgt, en leven zich uit langs de renbaan, in het casino en aan de fruitautomaat. Hier ontstaat echter het gevaar dat wat begon als een onschuldige hobby omslaat in een ongezonde gokverslaving. In dit boek gaat de auteur in op de vraag hoe gokgedrag ontstaat, hoe het in stand gehouden wordt en hoe het bestreden kan worden. Aan de hand van oefeningen stelt hij de lezer in staat het gokken te leren beheersen.

 

Naar bovenaan